Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa w sieci
Drodzy Klienci,
Ostrzegamy przed kolejną odsłoną manipulacji przestępców stosowanej wobec Klientów Banków.
Manipulacja ma na celu kradzież pieniędzy z rachunku bankowego. Przestępcy wyłudzają od swoich ofiar dane kartowe, identyfikatory do kanałów zdalnych, hasła, kody SMS, PIN itp.
Oto kilka wybranych sposobów działania sprawców:
- Wyłudzenia danych kart płatniczych podczas sprzedaży przedmiotów w serwisie OLX
- Wyłudzenia danych pod pretekstem wysokiego zarobku – fraudy inwestycyjne
- Oszustwa metodą na Policjanta
- Oszustwa metodą „na Netflixa” - Pod pretekstem zawieszenia konta u powszechnie znanego dystrybutora filmów Netflix, oszuści nakłaniają potencjalną ofiarę do przekazania danych umożliwiających dokonanie oszukańczych transakcji kartowych.
Niestety, nie wszyscy Klienci zachowują zasady bezpieczeństwa i ujawniają dane, które powinni chronić.
Co prowadzi do utraty pieniędzy?
3 x „P”
- Postępowanie wg zaleceń oszustów (na to liczą)
- Pośpiech (w końcu czas to pieniądz)
- Przepisywanie zawartości kodów SMS z wiadomości z Banku (przestępcy liczą na to, że nie doczytasz treści wiadomości z Banku, nie zastanowisz się nad tym na co wyrażasz zgodę i, że podasz wszystko o co Cię poproszą na fałszywej stronie).
Pamiętaj, że:
- to Ty masz wpływ na to co zrobisz z fałszywą wiadomością (e-mail czy SMS);
- od Ciebie zależy gdzie i komu ujawnisz informacje o sobie czy o swoich produktach
- to Ty masz „klucze” do swoich pieniędzy w Banku!
Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić Cię do przekazania danych Twojej karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić Cię o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie Twoich danych, by móc Cię okraść. Jeśli nie będziesz postępował według oczekiwań oszustów – 1:0 dla Ciebie!
wstecz